پروژه ايران مال
اسفند ۱۴, ۱۳۹۷
پلی استر الوان
اسفند ۱۹, ۱۳۹۷

پلی پروپیلن چیست؟ (PP)

پلی پروپیلن یکی از پلاستیک های همه منظوره و پر مصرف دنیا میباشد که برای اولین بار در دهه 1950 در مقیاس ازمایشگاهی،از پلیمریزاسیون مونومر پروپیلن به روش زیگلر-ناتا با ساختار n(CH2CH(CH3)--) تولید شد و در سال 1954 میلادی تولید آن به صورت صنعتی آغاز شد.

ویژگی های پلی پروپیلن:

چگالی کم  (0.9 - 0.91 g/cm3)، شفافیت بالا، مقاومت تخریبی در برابر استرس های محیطی، مقاومت کششی بالا، صلبیت بالا، مقاومت دمایی بالا (دمای ذوب شوندگی 160-170 0C)) )، مقاومت در برابر اسیدها و بازها و حلال ها، استحکام مکانیکی خوب، خواص خوب قالب گیری، بی بو و غیر سمی و غیر قابل حل در آب، تمایل به اکسیده شدن در هوای آزاد و حساسیت و تخریب نسبت به تابش پرتوهای ماورائ بنفش.

تولید پلی پروپیلن با فرآیند فاز دوغابی، محلول یا گاز، که در آن منومر پروپیلن تحت گرما و فشار در حضور یک سیستم کاتالیزور قرار می گیرد،تولید می شود. پلیمریزاسیون در درجه حرارت و فشار نسبتا پایین انجام شده و محصول نهایی شفاف است، اما به آسانی رنگ می گیرد. با تغییر در کاتالیزور و شرایط تولید می توان خواص پلاستیک را تغییر داد. پلی پروپیلن یک پلیمر تُناژ بالا با نرخ رشد بالاتر از نرخ رشد معمول برای چنین ترموپلاستیکی است. این نرخ رشد تا حدودی به دلیل تنوع پلی پروپیلن است، و از این رو دارای طیف گسترده ای از زمینه های کاربرد، می باشد.


نمونه هایی از استفاده


دلایل استفاده از الیاف پلی پروپیلن در پروژه های عمرانی

  • کاهش ترک خوردگی و جلوگیری از ترکهای مویی
  • افزایش مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت در برابر حریق
  • مقاومت در برابر سایش
  • استفاده در بلوکهای سیمانی  ، لوله های سیمانی  ، ایرانیت
  • سقف های کامپوزیت ، ستون و دیوار

  • قطعات بتونی پیش ساخته
  • کاهش نفوذپذیری در برابر آب و مواد خوردگی
  • ملات های نازک سیمانی
  • کف پیاده روها و خیابانها ، کف سوله هاصنعتی و مخازن ، تونل ها و پل ها ، کانل آب و شبکه های فاضلابی
  • تولید سوله های سیمانی

كاربرد ژئوتكستایل در مهندسی عمران

ژئوتكستایل ها صفحاتی نازك، قابل انعطاف و نفوذ پذیری هستند كه از الیاف (رشته) مضوعی ساخته شده اند و برای بهبود رفتار خاك در رابطه با مهندسی عمران به كار گرفته می شوند. در صورت طراحی و بكارگیری مناسب این محصول، ژئوتكستایل ها می توانند در موارد فیلتراسیون، زهكشی، جداسازی و تقویت خاك كاربرد داشته باشند. ژئوتكستایل ها می توانند به نحوی طراحی و نصب گردند كه همزمان در چند مورد از موارد فوق مورد استفاده قرار گیرند. در این مقاله موارد استفاده ژئوتكستایل ها در امور ساختمانی از جمله جداسازی، فلیتر كردن، زهكشی، تقویت و تحكیم و راهسازی بررسی و تشریح می شود.

ژئوتكستایل ها به طور قابل ملاحظه ای برای تحمل تنش ها و تغییر شكل های نسبی مكانیكی مناسب بوده و بنابراین می تواند لایه های ضعیفی را كه نباید تحت تاثیر تنش های بزرگی واقع شوند محافظت نموده و مانع تخریب آنها گردد. یكی از مهمترین موارد در رابطه حفاظت از تنش ها در پوسته سنگی تغییر نموده و تغییر شكل ها به وقوع می پیوندد كه در نتیجه تعدادی از درزهای موجود بازتر یا بسته تر می شود.

روکش جاده: دراین کاربرد، ژئوتکستایل دارای دو مکانیزم برای بهبود عملکرد روکش می باشد. اول اینکه، بعنوان لایه میانی آغشته به قیر با جذب تنش و فشار، از انتشار ترک خوردگی بازتابی (reflective) ازروکش قدیمی به روکش جدید جلوگیری کرده و یا به تعویق می اندازد. و دوم، بعنوان لایه ضد رطوبت از ورود نزولات آسمانی و مایعات سطحی از طریق ترک های آسفالت به درون لایه زیرین و مرطوب سازی subgrade و متعاقب آن، گسیختگی و ضعف subgrade جلوگیری می کند و بااین دو مکانیزم عمده موجب افزایش قابل توجه معادل ۱۰۰% تا ۱۵۰% طول عمر آسفالت میگردد. روشی که اغلب برای بازسازی (مرمت) جاده ترک خورده و گسیخته بکار می رود، روکشAC می باشد. این عمل موقتا” ترک ها را می پوشاند و بعد از اینکه روکش جایگزین شد، هر حرکت جانبی یا طولی جاده موجب انتشار ترک های روکش قبلی به روکش جدید می گردد و ترک های بازتابی رخ می دهد. این حرکت موجب ورقه و ریش شدن و بریدگی در طول ترک های بازتابی گشته و راهی برای نفوذ آب های سطحی به لایه های پی و subgrade می گردد.

كاربرد ژئوتكستایل در راه سازی

   به عنوان لایه اساس: یكی از جدیدترین كاربردهای ژئوتكستایل در راهسازی ریختن مستقیم مخلوط های داغ آسفالتی بر روی آنها می باشد، البته این كاربرد بیشتر از نظر تكنیكی می تواند مورد توجه باشد، زیرا عملاً پوشانیدن روی ژئوتكستایل با ٧ سانتی متر آسفالت مشكل است ولی به هر حال این راه حل در موارد خاصی كه نتوان رویه موجود را برداشت انتخاب می گردد. ولی آنچه كه در این قسمت ذكرش حائز اهمیت است این می باشد كه استفاده از ژئوتكستایل و نوع مواد تشكیل دهنده آن خودارای مطالعات مخصوص می باشد و دراین رابطه باید بررسی كافی نمود تا نتایج حاصله مفید گردد.


سایر موارد استفاده


خودرو

در بخش خودرو PP عنوان یک راه حل تک ماده ای برای فضای داخلی خودرو استفاده شده است. داشبورد تک ماده ای به طور فزاینده ای در حال افزایش کاربرد بوده و زیر سازی فیلم، پوسته فیلم، قالب ریزی پودر لجن و حتی قطعات تولید شده با قالب گیری دمشی با روکش های PP در حال ظهور هستند.

ضربه گیر، روکش فلزی، و درزگیر های بیرونی از پلی پروپیلن تولید می شود. پلی پروپیلن توسعه یافته برای چنین کاربردهایی ضریب انبساط خطی حرارتی و وزن مخصوص پایین، مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت آب و هوایی خوب، فرآیندپذیری و تعادل تاثیر / سختی دارد.

سایر کاربردها

سطل، کاسه، جعبه ها، اسباب بازی، قطعات پزشکی، محفظه ماشین لباسشویی، پوشش باتری، درپوش بطری. الاستومر اصلاح شده برای ضربه گیر، و غیره. پرشده با تالک برای سفتی بیشتر در دماهای بالا - کتری کوزه و غیره. فیلم OPP برای بسته بندی (به عنوان مثال چیپس، بیسکویت، و غیره). الیاف برای فرش، لباس های ورزشی.

استفاده صنعتی

از PP برای تولید طیف وسیعی از ورق، لوله، بسته بندی حمل و نقل ترکیبی و برگشتی (RTP) استفاده می شود. به غیر از RTP که در آن از قالب گیری تزریق استفاده می شود، اکستروژن غالب فرایند های تبدیل مورد استفاده برای این محصولات را تشکیل می دهد. PP توسط بخش ساخت و ساز، به خصوص برای لوله های فاضلاب داخلی استفاده می شود.

بسته بندی انعطاف پذیر

PP یکی از مواد مورد استفاده برای اکستروژن فیلم است و در سال های اخیر به علت مقاومت برتر آن در برابر سوراخ شدن، آستانه پایین آب بندی و قیمت مناسب در مقابل سلفون، فلزات و کاغذ مزایایی داشته است. فیلم PP یا به عنوان فیلم قالب ریزی شده یا PP دو محوری جهت گیری شده (BOPP) موجود است. بازار فیلم به سه بخش اصلی تقسیم می شود: