منسوج نبافته چیست؟
اسفند ۱۲, ۱۳۹۷

منسوجات صنعتی چیست؟ (Technical Textile)

این منسوجات به منظور کاربرد و کارایی صنعتی تولید می گردند، در طراحی این منسوجات علاوه بر در نظر گرفتن عامل صنعتی عوامل دیگری چون زیبایی نیز به کار برده می شود و در عین حال صنعتی بودن دارای ظاهری زیبا و شیک می باشند (فرش و کفپوش ها جزء، منسوجات صنعتی محسوب نگردیده مگر این که از این منسوجات در داخل ماشین، هواپیما یا قایق استفاده گردند. منسوجات صنعتی در حدود 40% از کل تولیدات صنایع نساجی جهان را شامل گردیده و به نظر می رسد که رشد فزاینده ای نسبت به دیگر محصولات صنایع نساجی خواهد داشت.

موارد کاربردی منسوجات فنی

فضایی ـ دریایی ـ نظامی ـ ایمنی ـ حمل و نقل ـ ساخت و ساز (ژیوتکستایل) ـ عمرانی کاربرد داشته و هم چنین در ساخت و تولید انواع فیلترها ـ لباس های ضد گلوله ـ باند زخم ـ نوارهای پرده ـ کیسه هوای اتومبیل ـ شبکه های ایمنی ـ تسمه نقاله.

صنایع اتومبیل سازی یکی از بزرگترین بازار فروش منسوجات فنی و در نوع خود متنوع ترین آن ها است. دامنه کاربرد آنها از نخ لاستیک اتومبیل، شیلنگ و کمربندهای ایمنی گرفته تا عایق های صوتی و حرارتی و کامپوزیت های مستحکم شده نساجی جهت بدنه و قطعات مورد اتصال حتی در پوشش داخلی اتومبیل از جمله روکش های صندلی، کف خودرو، صندوق عقب و داشبرد. به عنوان منسوجات فنی محسوب می گردند زیرا با توجه به خصوصیات مشخصه و درخواست های زیاد آنها تولید و آزمایش می گردند.

کاربردهای پزشکی: محصولات متنوع طبی، بهداشتی نساجی از میزان بسیار محصولات یک بار مصرف نوزادان، پوشک و نوار بهداشتی تا تولید محصولات ویژه و خاص به میزان بسیار زیاد مورد استفاده در تصفیه خون، نخ جراحی، انواع پروتز و اخیراً وسیله نگهدارنده رشد بافت ها.

برچسب ها


#منسوجات_صنعتی #منسوجات_فنی #صنایع_نساجی #محصولات_صنایع_نساجی #ژیوتکستایل #بهداشتی_نساجی