منسوجات صنعتی چیست؟
اسفند ۱۲, ۱۳۹۷
تعاریف منسوجات بدون بافت
اسفند ۱۲, ۱۳۹۷

منسوج نبافته چیست؟

منسوجات بدون بافت منسوجاتی منحصر به فرد یکنواختی بوده که دارای گستره کاربرد زیادی می باشند. منسوجات بدون بافت یک صفحه تولید شده به صورت تار عنکبوتی یا از توده الیاف بوده که الیاف آن به صورت مستقیم و موازی و یا به صورت راندم جهت داده شده اند و این الیاف به وسیله اصطکاک و یا چسب به هم متصل شده که می تواند بیک لایه بافته شده تاری، پودی، حلقوی تاری، حلقوی پودی، تافتینگ به وسیله نخ یا الیاف فیلامنت دوخته و یا متصل شوند و یا به وسیله روش مرطوب و یا سوزن زنی نمدی شوند که از این مقولات کاغذ مستثنی است. اصطلاح نمدسوزنی در مورد محصولات بدون بافتی است که به روش سوزن زنی مکانیکی نمدی شده اند و روش متداول و گسترده ایست که کاربردهای بهداشتی، پزشکی و ژیوتکستایل وسیعی دارد. تکنولوژی تولید منسوجات بدون بافت روشی است برای تولید یک لایه منسجم بدون استفاده و نیاز ریسندگی.

قدمت

منسوجات بی بافت دارای خصوصیات طراحی شده منحصر به فرد، قابلیت کاربرد گسترده و قیمت مناسب هستند این ویژگی ها سبب گردیده تا امروزه به طور گسترده ای از آنها در زمینه های مختلف از کاربردهای خانگی. نساجی و پوشاک و پزشکی گرفته تا انواع مصارف صنعتی استفاده گردد. این محصولات دارای ساختاری شبیه پارچه هستند ولی همانند پارچه های معمولی از کنار هم قرار دادن و درگیر ساختن نخ ها بافته نشده اند، بلکه در طی فرآیندهای مختلفی و در اکثر موارد مستقیماً از الیاف تبدیل به سطح پارچه مانندی شده اند. بدون آن که عمل بافت در مورد آنها صورت گرفته باشد، از این رو به عنوان منسوجات بی بافت خوانده می شوند.

اگر چه تولید این قبیل محصولات از قدمت بساری برخوردار است و شاید به توان نمد را به عنوان اولین نمونه از منسوجات بی بافت دانست ولی آنچه امروزه به عنوان منسوجات بی بافت خوانده می شود و نقش گسترده ای در زندگی امروزی ایفاء می نماید حاصل تکنولوژی امروز در زمینه های مختلف به ویژه عرضه انواع مختلف الیاف مصنوعی می باشد که سبب گسترش چشمگیر این منسوجات بوده است. گسترش چشمگیر این منسوجات بوده است. منسوجات بی بافت محصول زمانه امروز هستند که با تکنولوژی های نوین و توسط صنایع جدید برای کاربردهای تازه و نیازهای جدید که هر روز ایجاد می گردد تولید می شوند.

تاریخچه

تولید بنیادی منسوجات بی بافت برای اولین بار در آمریکا صورت گرفت و در اوایل دهه 1950 توسط دولت مورد حمایت واقع شد. محققان نیروی دریایی این کار را برای جمع آوری از میکروفیلتر رادیو اکتیو در بخش بالایی اتمسفر آغاز کردند و وسعت این برنامه در اواسط دهه 1960 آغاز شد، پنج سال بعد یک مدل با موفقیت برای محصولات میکرو الیاف ثابت شد.

سیر تکاملی منسوجات بدون بافت

از آنجا که بشر همواره سعی داشته که جهت بهبود وضعیت خود الهاماتی از مسایل و رخدادهای طبیعی اطراف خود بگیرد، امروزه با توجه به برتری ها و موقعیت های صنعتی می توان تعداد زیادی از رخدادهای طبیعی مواد را با منسوجات بدون بافت و لایه زنبوری را با ساختان لایه های مرطوب در منسوجات بدون بافت و ساختمان های لیفی توسعه یافته در بعضی از گیاهان را با لایه های تار عنکبوتی کار شده مقایسه نمود.

این محصول از الیاف پلی استر 5/1 دنیر تا 12 با طول 60 ـ 120 میلی متر تولید می گردد. امروزه علاوه بر الیاف پلی استر که مصرف عمومی تری دارد از الیاف پلی پرو پیلن نیز در کاربرهای خاص در تولید این محصول عمومی تری دارد از الیاف پلی پرو پیلن نیر در کاربرهای خاص در تولید این محصول استفاده می نمایند، علت استفاده بیشتر از الیاف پلی استر به دلیل تولید داخلی بودن آن است که در کارخانه پلی اکریل اصفهان تولید می گردد.

ضخامت لایه های تولید شده براساس وزن هر متر مربع تعیین می گردد بر این اساس بنا به تقاضا بازار لایی ها از وزن 40 کرم بر متر مربع تا 280 گرم بر متر مربع تولید می گردد.

از این محصول در تولید انواع کاپشن و اورکت و کیسه خواب و لحاف و پوشاک آماده به عنوان عایق حرارتی در سطح وسیعی استفاده می شود و عمده تولید به این امر اختصاص می یابد و با توجه به افزایش رو به رشد صادرات کشورمان در زمینه پوشاک و لباس آماده نیاز به این محصول هر روز بیشتر می گردد.

این محصول ماده اولیه اصلی در تولید اسکاج ظرفشویی بشمار می آید. از این محصول در تولید ماسک های ضد گردوغبار و پزشکی و آزمایشگاهی که کاربردهای فراوانی در کارخانجاتی مانند سیمان، گچ، آرد ریسندگی، حلاجی و... دارد استفاده می گردد از این محصول در فرآیند فیلتراسیون در صنعت بهداشت و خدمات استفاده های وسیعی به عمل می آید.

امروزه در کشورهای پیشرفته از منسوجات نبافته در بستر بزرگراه ها و ریل های راه آهن برای تثبیت زیر سازی از محصولات تولیدی منسوجات نبافته استفاده می گردد هم چنین از این تولیدات در ایزولاسیون بام ها، استخرها و موارد مشابه استفاده می گردد. امروزه در پوشش داخلی خود روهای سواری از انواع محصولات نبافته استفاده می گردد.

منسوجات بی بافت دارای پتانسیل توسعه و رشد زیادی بوده است آمار نخر رشد در سال های 1990 ـ 2000 نشان می دهد محصولات منسوجات بی بافت در حدود 5% رشد داشته که تا سال 2010 تا 7% رشد خواهد رسید. براساس آمار و اطلاعات EDNA بیش از 8/38% از محصولات بی بافت (بهداشتی ـ پزشکی) می باشند.

برچسب ها


#منسوجات_صنعتی #منسوجات_فنی #صنایع_نساجی #محصولات_صنایع_نساجی #ژیوتکستایل #بهداشتی_نساجی